Wśród klientów, szczególnie tych, którzy robią zakupy w Internecie, panuje powszechne przekonanie, że do sklepu można zwrócić każdy towar. W rzeczywistości sprawa nie jest jednak klarowna, zwłaszcza w przypadku kosmetyków. Czy tego typu produkty da się zwrócić lub wymienić? Odpowiedź znajdziesz w naszym poradniku!
Reklamacja a zwrot i wymiana kosmetyków
Zacznijmy od rzeczy najważniejszej, którą bardzo często ignorujemy lub po prostu o niej nie wiemy – sklepy w Polsce nie są zobowiązane do przyjmowania zwrotu towaru lub jego wymiany. Oczywiście zdecydowana większość posiada odpowiedni zapis w regulaminie, ale jest to wyłącznie gest dobrej woli i prokliencka postawa, a nie wypełnianie odgórnie narzuconego nakazu. Jeśli jednak dany sklep nie respektuje zwrotów/wymian, absolutnie nic nie możemy z tym zrobić. Wyjątek od reguły stanowią jedynie zakupy przez Internet. W tym przypadku klient może oddać towar w terminie do 10 dni z żądaniem zwrotu pieniędzy. Przy czym 10 dni to minimalny okres, jaki przysługuje na zwrot. Przeważnie jest on zdecydowanie dłuższy, co znów jest dobrą wolą sklepu, i sięgna nawet 30, 60 dni lub 100 dni.
Inaczej wygląda sytuacja z reklamacjami. W tym przypadku sprzedawca ma obowiązek do jej przyjęcia bez względu na wartość zakupu. Na złożenie reklamacji – również w przypadku kosmetyków – mamy aż dwa miesiące. Z przysługującego nam prawa możemy skorzystać między innymi wtedy, gdy towar jest niezgodny z umową (dotyczy wad produktu, określonych cech oraz właściwości) czy niezgody z opisem bądź wcześniej testowaną próbką. Sprzedawca/producent na rozpatrzenie reklamacji ma dokładnie 14 dni, a we wniosku reklamacyjnym muszą znaleźć się dane kontaktowe klienta i sprzedawcy, nazwa produktu, numer serii, opis wady oraz podpisy obu zainteresowanych stron.
Kiedy i jak zwracać kosmetyki?
Oczywiście, chcąc coś zwrócić lub wymienić, musimy pamiętać o tym, że towar nie zawsze jest równy towarowi. O ile w przypadku – przykładowo – ubrań, butów, książek czy naczyń sytuacja jest klarowna, to w przypadku kosmetyków sprawa trochę się komplikuje. Przede wszystkim dlatego, iż kosmetyku nie można zwrócić ze względu na to, że jednak nam nie odpowiada lub nie spełnia naszych oczekiwań. To, mówiąc wprost, oznacza dokładnie tyle, że wypróbowany kosmetyk np. paleta do makijażu, krem czy serum nie podlega zwrotowi lub wymianie. Jedyna możliwość oddania produktu to reklamacja, do której zawsze mamy prawo, o ile ta wpisuje się w któryś z opisanych wyżej reklamacyjnych aspektów.
Warto także pamiętać, że powyższy mechanizm dotyczy także sytuacji, w której kupiony i wypróbowany produkt uczula konsumenta lub w jakikolwiek inny sposób wpływa negatywnie na stan jego zdrowia. Tego typu czynniki nie są brane pod uwagę przy próbie wymiany, zwrotu, a nawet reklamacji produktu, dlatego w przypadku kosmetyków warto wybierać te, które znamy i już sprawdziliśmy.
Co w przypadku, gdy kosmetyk nie został nigdy użyty i posiada oryginalne zabezpieczenia? W tej sytuacji sprzedawca – o ile przewiduje to regulamin – nie będzie robił problemów ze zwrotem. Niemniej sklep ma pełne prawo do drobiazgowego sprawdzenia oddawanego produktu, a jeśli oceni, że jego kondycja jest nieodpowiednia, kupujący może zostać obciążony kosztami ponownej dostawy. Zwroty zabezpieczonych i nieużywanych kosmetyków odbywają się na zasadach obowiązujących w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu.
Co z perfumami?
W przypadku perfum sprawa ma się zgoła inaczej. Każdy rozsądny konsument kupując (szczególnie przez Internet) i otwierając perfumy pomyśli: zdjąłem folię z opakowania, sprawdziłem zapach czyli produkt został użyty zatem nie mogę go zwrócić do sklepu. Niespodzianka! Wiele perfumerii (internetowych jak i stacjonarnych) akceptuje zwrot rozpakowanych perfum. W przypadku gdy nie spodobał nam się wybrany zapach lub kupiliśmy perfumy w prezencie i okazały się nietrafione możemy pokusić się o zwrot. Wystarczy w regulaminie sklepu, którym nabyliśmy perfumy sprawdzić możliwość takiego zwrotu lub bezpośrednio skontaktować się ze sklepem w celu jego ustalenia. Warto pamiętać o tym, by na wszelki wypadek zachować folię z rozpakowanych zapachów, bo może okazać się potrzeba przy zwrocie. Perfumerie, które bezproblemowo akceptują tego rodzaju zwroty to m.in. Notino czy Douglas.
W tym miejscu mała wskazówka dla kochających super okazje i promocje. Bardzo często rozpakowane perfumy trafiające z powrotem do sklepu są ponownie oferowane klientom w niższych cenach. Wystarczy zaglądać w zakładki oznaczone hasłem super okazje, specjalne zniżki czy cena specjalna. Każdy taki produkt posiada zawsze adnotacje o tym, czy brakuje mu oryginalnego opakowania lub czy został delikatnie użyty.
Na koniec nasuwa się pytanie dlaczego sklep przyjmie zwrot perfum, a innych rozpakowanych kosmetyków już nie? Odpowiedź jest prosta. Rozpakowane i użyte (w celu sprawdzenia zapachu) perfumy nie mają bezpośredniego kontaktu ze skórą – to znaczy produkt trafia na skórę, ale pozostałej zawartości zamkniętej w szklanym flakoniku nie jesteśmy w stanie dotknąć, więc nie traci ona swoich właściwości i w żaden sposób nie zostaje ona skażona, a sam flakon bezproblemowo da się w łatwy sposób zdezynfekować Natomiast gdy dotkniemy palcem cienia w palecie do makijażu czy sprawdzimy kolor pomadki na wierzchu dłoni czy na ustach to wprowadzamy swoją unikalną florę bakteryjną bezpośrednio do produktów, dlatego też tracą one swoją wartość i nie mogą zostać zwrócone i zaoferowane ponownie klientom nawet w niższej cenie.
Warto tutaj wspomnieć również o sklepowych testerach kosmetyków, których nie powinniśmy wykorzystywać do nakładania ich bezpośrednio na twarz (np. usta, okolice oczu), ale tylko sprawdzać na dłoniach. Przecież nigdy nie wiemy kto przed nami i w jaki sposób korzystał z takiego testera.
Kupujesz kosmetyki? Rób to odpowiedzialnie!
Biorąc pod uwagę, jak skomplikowane jest zwracanie, a nawet reklamowanie kosmetyków, warto pamiętać, że problemów najłatwiej jest uniknąć, robiąc… odpowiedzialne zakupy. W ten sposób nie doświadczymy rozczarowań i dodatkowych utrudnień, a przede wszystkim zaoszczędzimy sporo czasu, który przy złych wyborach, musimy spożytkować na wypełnianie formularzy i szereg innych czynności. Nie nadużywajmy także życzliwości sklepów w przypadku rozpakowanych i zwracanych perfum, bo przecież taki produkt nie zawsze jest łatwo ponownie sprzedać, a większość klientów chce móc kupić pełnowartościowe produkty.
W przypadku zakupów kosmetycznych podstawą odpowiedzialności jest znajomość własnych preferencji i reakcji organizmu na poszczególne składniki. Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości zawsze korzystajcie ze sprawdzonych źródeł informacji i/lub pomocy sprzedawców, którzy bardzo często do swojej pracy przygotowują się na specjalnych szkoleniach i kursach. Dzięki temu na pewno będziecie zadowoleni z kosmetyków, które wybierzecie, a zwroty, wymiany i reklamacje w ogóle nie będą was interesować.