Zakupy w Internecie cieszą się stale rosnącą popularnością. W dobie pandemii proces przenoszenia tego aspektu życia do sieci tylko przybrał na sile, a branża e-commerce jako jedna z nielicznych zaliczyła znaczący rozwój. W Internecie kupuje się szybciej, wygodniej i bez konieczności wychodzenia z domu, ale mimo wszystko nie jest to forma pozbawiona wad. W przestrzeni online dużo łatwiej jest chociażby o nietrafiony zakup, który wymaga zwrotu, a ten bywa problematyczny. Jak zatem sprawnie i skutecznie zwracać towary kupione przez Internet?
Co najmniej 14 dni na zwrot towaru
Z raportu „Płatności cyfrowe 2020” opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wynika, że w okresie pandemii aż 27% Polaków kupuje w Internecie częściej niż przed nią. Wzrost zainteresowania możliwościami, które stwarza przestrzeń online jest zrozumiała – to nie tylko duży komfort, ale też oszczędność czasu, a nierzadko również pieniędzy. W Internecie bardzo często możemy trafić na specjalne promocje dostępne tylko w wariancie online, co zawsze jest korzystne dla stanu portfela i budżetu domowego. Sęk w tym, że duże możliwości i atrakcyjne zniżki zwiększają ryzyko wpadki, a nietrafiony zakup, to zawsze kłopot.
Na szczęście, zwrot produktów, które nie będą nam nie pasują lub się nie podobają, w praktyce wcale nie jest taki straszny. Przede wszystkim warto wiedzieć, że każdy konsument ma prawo oddać towar zakupiony przez Internet na mocy tzw. prawa do odstąpienia od umowy, które reguluje Ustawa o prawach konsumenta, zgodna z dyrektywami Unii Europejskiej. Na mocy zawartych w niej przepisów konsument może zwrócić towar w ciągu 14 dni kalendarzowych liczonych od momentu otrzymania zamówienia lub od dnia zawarcia umowy. Z kolei sprzedający w terminie 14 dni musi odesłać zapłaconą wcześniej kwotę, przy czym z jej zwrotem może wstrzymać się do momentu otrzymania odsyłanych produktów.
Jakich produktów zakupionych przez Internet nie można zwrócić?
Oczywiście, termin 14 dni na zwrot może zostać wydłużony przez podmiot sprzedający. Większość sklepów korzysta z tego przywileju, dając klientom 30, 60 lub nawet 100 dni ( np. Zalando) na odesłanie zamówienia. Co jednak istotne, w pojedynczych przypadkach prawo dokonania zwrotu nie obowiązuje, o czym też warto pamiętać. Konkretnie chodzi o następujące sytuacje:
- nie można zwrócić towaru, który został wyprodukowany na specjalne zamówienie kupującego w sposób dostosowany do jego potrzeb (np. okulary korekcyjne, soczewki kontaktowe),
- nie można zwrócić towarów z krótkim terminem przydatności do spożycia (np. owoce i warzywa),
- nie można zwrócić towarów otrzymanych w zapieczętowanym opakowaniu, które po zerwaniu pieczęci tracą wartość (np. soczewki kontaktowe),
- nie można zwrócić płyt CD, DVD lub BluRay, których opakowanie zostało rozfoliowane.
W pozostałych przypadkach zwrot nie powinien być problemem.
Zakupy przez Internet – jak zlecić zwrot?
Sam proces dokonania zwrotu de facto sprowadza się do dwóch kroków:
- Pierwszy krok to złożenie oświadczenia, w którym deklaruje się chęć oddania towarów. Na szczęście oświadczenia nie trzeba tworzyć samodzielnie. W zdecydowanej większości przypadków stosowny dokument jest dołączony do zamówienia w formie formularza zwrotu. Sklepy bardzo często oczekują, że wypełniony dokument zostanie dostarczony w odsyłanej paczce, ale może zdarzyć się i tak, że taka opcja nie będzie możliwa. Wówczas należy przesłać sprzedawcy sam formularz – najlepiej drogą elektroniczną (e-mail) – a następnie odesłać zwracany towar. Jeśli w pierwotnie otrzymanej paczce nie znajdziemy formularza zwrotu, należy zalogować się do systemu sprzedażowego (sklepu internetowego), w którym zostało złożone zamówienie, i odszukać formularz w regulaminie zwrotów lub w historii zamówień.
- Drugi krok to wysyłka towaru. Przeważnie opcja zwrotu jest odgórnie opłacana przez sklep, aczkolwiek możliwa jest także sytuacja, w której tymi kosztami zostanie obciążony zwracający. W drugim przypadku sklep ma jednak obowiązek wyrównania poniesionych kosztów, przy czym – zgodnie z ustawą – nie musi zwracać całej kwoty, a jedynie równowartość najtańszego oferowanego sposobu dostawy. Warto pamiętać również o tym, że możemy wybrać formę dokonania zwrotu: samodzielnie wysłać paczkę, zwrócić towar w sklepie stacjonarnym, zamówić kuriera lub umieścić paczkę w paczkomacie. Ponadto, zwracając towary zakupione przez Internet, koniecznie należy zadbać o ich odpowiednie zabezpieczenie, aby nie uległy uszkodzeniu w transporcie, oraz zachować pokwitowanie potwierdzające nadanie i… cierpliwie poczekać na zakończenie całego procesu.
I gotowe! Dwa proste kroki versus swobodne i komfortowe zmierzenie towaru w domu przed własnym lustrem (w przypadku odzieży czy obuwia). Warto pamiętać także o tym, że opcja zwrotów szczególnie atrakcyjna jest dla tych konsumentów, którzy nie mają bezpośredniego dostępu do danych artykułów czy sklepów lub po prostu nie lubią tracić czasu w galeriach handlowych.